تعلیم و تربیت جدید

نگاهی نو به تعلیم و تربیت و ایجاد لوازم این تربیت نو

1- ارزشیابی کار دانش آموزان

—            شیوه بارم بندی خود را به دانش آموزان اعلام کنید.

—            در صورت امکان به دانش آموزان اجازه دهید در آرایش بارم بندی شرکت کنند.

—            دفتر نمره مرتبی داشته باشید

—            هنگام برگرداندن اوراق تصحیح شده مراقب احساسات دانش آموزان باشید.

—            در خط زدن پاسخ های نادرست احتیاط کنید.

—            به جای تیک زدن پاسخ درست عبارات بازخوردی مثبت به کار ببرید.

—            به شاگرد فرصت جبران نمره بد خود را بدهید.

   2- استفاده از خودسنجی و همکلاسی سنجی

       به دانش آموزان کمک کنید به ارزش مزایای خودسنجی پی ببرند.

       برای نمره دهی ضابطه ای در اختیار شاگردان بگذارید که برای آنها قابل فهم باشد.

       نگران نمره نباشید ، به آموزش بیندیشید.

       به قضاوت دانش آموزان اعتماد کنید.

     با بی اعتنایی برخورد نکنید.

     برای دریافت بازخورد بیشتر ، از دانش آموزان بخواهید ورقه یکدیگر را تصحیح کنند.

      وقتی در نظر دارید اوراق یکدیگر را تصحیح کنند، سئوالات مناسب طراحی کنید.

      به عنوان استاد شاهدی همیشه دردسترس باشید.

      به آنها حق اعتراض به نمره ای را که از همکلاسی های خود دریافت کرده اند را بدهید.

    این تصور را به آنها ندهید که از خود سلب مسئولیت کرده اید.َ

۳- اولین روز در کلاس

—            خودتان را معرفی کنید.

—            انتظارتان ازدانش آموزان رابه صراحت برایشان بیان کنید.

—            هرچه سریع تر نام دانش آموزان خود را یاد بگیرید.

—            کمک کنید دانش آموزان نام همدیگر را یاد بگیرند.

—            کمک کنید دانش آموزان با هم آشنا شوند.

—            روش ارزشیابی خود را واضح بیان کنید.

—            توانایی دانش آموزان را در هر درس مشخص نموده ودر برنامه ریزی های خود مبنای کار قرار دهید.

—            اگردرچند هفته اول هریک از قوانین رفتاری شما زیرپا گذاشته شدازخودواکنش قاطعانه نشان دهید.

  ۴- استفاده از کتابخانه

•        مزایای استفاده از کتابخانه را برای دانش آموزان شرح دهید.

•        به دانش آموزان تکالیف و پروژه هایی بدهید که وادار شوند به دنبال مطالب در منابع کتابخانه به جستجو بپردازند.

•        کمک کنید دانش آموزان در کاویدن استاد شوند.

•        به دانش آموزان یاد دهید منابع مرجع خود را ذکر کنند.

•        دانش آموزان را به استفاده گروهی از کتابخانه تشویق کنید.

۵- برگزاری جلسات با اولیای دانش آموزان

•        حتما دانش آموزان خود را بشناسید.

•        هر جا که مناسبت داشته باشد ، نمونه هایی از کار دانش آموزان را همراه داشته باشید.

•        از صحبت هایی که با اولیاء می کنید و موضوع بحث اصلی یادداشت بردارید.

•        از مقایسات دلخور کننده پرهیز کنید.

•        بیشتر بر رفتار و موفقیت های دانش آموزان تمرکز کنید تا بر روی شخصیت آنها .

•        وسوسه نشوید در مباحث مربوط به ضعف سایر همکاران وارد شوید.

•        سعی نکنید به سرعت سر و ته جلسه را هم بیاورید. 

۶- مشاوره وراهنمایی دانش آموزان

•        با دانش آموزان خود آشنا شوید.

•        از شرح حال آنها مجموعه ای به وجود آورید.

•        برای آنها هم یک آموزگار و هم یک حامی باشید.

•        قابل دسترس باشید .

•        بین آنها وهمکارانتان میانجی گری کنید.

•        به جزئیات توجه داشته باشید.(تاریخ تولدشان کارها و موفقیتهایشان و.....)تفاوتهای آنها را مورد توجه قرار دهید.

۷- کنار آمدن با والدین بدقلق

•        والدین بدقلق کسانی هستند که امدند تا شکایت کنند و یا دردسر درست کنند.

•        مستقیما با آنها درگیر نشوید بلکه کار را به مسئولین بسپارید.

•        اگر اشتباهی از شما سرزده است به مدیر اعتراف کنید و از او بخواهید که او غائله را از جانب شما فیصله دهد.

•        مهارت خود را در گوش دادن افزایش دهید. حرفشان را قطع نکنید و اجازه دهید حرف دلشان را بزنند.

•        مشکلات را ناشی از شرایط ورفتارها ببینید تا ناشی از مردم .

•        از سرریز شدن مشکلات جلوگیری کنید.

•        برای مواردی که در مورد دانش آموزان به والدینشان می گویید دلایل شفافی داشته باشید.

•        خونسردی خود را حفظ کنید و به جر و بحث ها کشیده نشوید.

•        اگر از نظر تخصصی و حرفه ای با آنها موافق نیستید سعی کنید نشان دهید درکشان می کنید.

۸- کنار آمدن با دانش آموزان حساس

—            احساسات آنها را بپذیرید.کاه به قدری افکارشان درگیر مسائل بیرون از کلاس است که نمی تواند چیزی بیاموزد. در این مواقع کمتر به آنها فشار وارد کنید . به آنها فرصت دهید راه حلی برای مشکلاتشان بیابند.

—            با ملایمت و دقت اطلاعاتی راجع به منشا احساسات قوی آنها جمع آوری کنید.

—            به دانش آموزان کمک کنید احساسات خود را بیان کنند.

—            به دانش آموزان کمک کنید منشا احساسات خود را شناسایی کنند.

—            برای پی بردن به احساسات و مشکلات دانش آموزان حساس از همکاران و به ویژه مشاور کمک بگیرید.

—            احساس ضعف را کاهش دهید.

—            بخشی از احساسات و عواطف تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارید.

۹- کمک به دانش آموزانی که در درس قرائت ضعیف هستند

•        مطالب خود را هم به صورت شفاهی بیان کنید و هم بنویسید.

•        بررسی کنید چه کسانی نیاز به کمک دارند.

•        از دستور العملها و جملات کوتاه استفاده کنید.

•        جایگاه قرائت و درک مطلب را برای آنها مشخص کنید.

•        مهارت های قرائتی را کمتر در ارزشیابی دخالت دهید.

تکالفی به آنها بدهید که قرائت در آنها نقش خیلی مهمی ایفا نکند.

•        کمک کنید اعتماد به نفس خود را حفظ کنند.

•        درتلفظ به آنها کمک کنید .

•        در آنها ایجاد انگیزه کنید.

•        هرگز از توضیح دادن دست برندارید.

۱۰- کمک به دانش آموزانی که در درس ریاضیات ضعیف هستند

•        بپذیرید که اعداد زبان بیگانه ای به شمار می آیند.

•        به دانش آموزان خاطرنشان کنید که خاصیت انجام یک کار اشتباه همان قدر است که که انجام یک کار درست به شرطی که بتوان علت اشتباه را شناسایی و آن را از میان برداشت.

•        به دانش آموزان کمک کنید خودشان به اشتباهاتشان پی ببرند.

•        اهمیت تمرین وتکرار وحل مسائل را در یادگیری مفاهیم ریاضی دائم به شاگردان یادآوری کنید.

•        نگران سرعت عمل نباشید.پاسخ درست باشد.

•        به دانش آموزان فرصت دهید درس را با توضیح دادن  به دیگران بیاموزند.

•        به دانش آموزان فرصت دهید بدانند دیگران چگونه پاسخ داده اند.

•        ترجیحا بیشتربین گروهها رقابت برگزار کنید تا افراد

•        توده ای از اوراق حاوی سئوالات متفاوت داشته باشید و شاگردان را به حل وتمرین آنها وادارکنید.

•        همیشه برای دانش آموزان قوی تمرینها و مسائل پیچیده و چالش زا داشته باشید تا در کلاس شما اقناع و ارضاء شوند

کمک به دانش آموزان فاقد اعتماد به نفس

•        موفقیتهای آنان را بزرگ جلوه دهید.

•        کمک کنید دانش آموزان تواناییهای خود را شناسایی کنند.

•        به آنها کمک کنید نقاط ضعف خود را بپذیرند.به آنها یاری دهید باور کنند که اگر هنوز از عهده کاری بر نمی آیند بدان معنا نیست که هرگز از عهده آن برنمی آیند.

•        نشان دهید که نقاط ضعف واقعا فرصت هایی برای رشد هستند .

•        به آنها کمک کنید کشف کنند چه چیزی در آنها احساس خوبی ایجاد می کند.

•        به آنها کمک کنید احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند.

•        تکالیفی طزاحی کنید که دانش آموزان بتوانند در آنها موفق بشوند.

•        اعتماد به نفس خود و عوامل و شرایط موثر درآن را در نظر بگیرید . وسعی کنید آن عوامل وشرایط را در صورت امکان ایجاد کنید.

۱۱- کمک به دانش آموزان درخلاقیت

—            در دادن تکالیف یا پروژه ، از یک دستور العمل اجمالی توجیهی یا یک محرک خنثی استفاده کنید.تادانش آموزان بتوانند به شیوه خودعمل نمایند و بفهمند که نتایج متفاوت بخشی از فعالیت است.

—            نوآوری وسلیقه های شخصی را بپذیرید.حتی اگرراه حلهایشان آن چیزهایی نباشند که موردنظرشما بوده

—            اگر انجام یا ارائه تکالیف ضعیف بوده است نسبت به ایده ها و افکار مفید و مثبت پشت پرده آن نگاه مثبت نشان دهید

—            سئوالات واگرا طرح کنید و طیفی از پاسخها را بپذیرید.

—            منبع:پانصد نکته برای معلمان-تالیف سالی براون -ترجمه سعید خاکسار

 

 

نویسنده: نادر ایزدپناه ׀ تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:اموزش,معلمان,نکاتی برای معلمان,نکات,معلم, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , izadpanahnader.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com